„Mały
Książę” Choć niewielu z nich o tym pamięta...” Antoine de Saint-Exupery „Mały Książę” ...Forma spektaklu
wyrasta z rzeczywistości szkolnej - to lekcja o „Małym Księciu”,a właściwie
lekcja o życiu, dojrzewaniu, dorosłości ... fragment recenzji zamieszczonej w
programie
Forma
spektaklu, wspólnego w nim udziału wszystkich uczestników, zarówno widzów jak
i aktorów sprawia, że dotyka istoty teatru, czyli więzi wytwarzającej się
pomiędzy aktorem a widzem. W osiągnięciu tego celu pomaga również niezwykle
kameralny charakter spektaklu, to znaczy rezygnacja z kurtyny, rampy
scenicznej i całej reszty sztafażu teatralnego, na rzecz bardzo bliskiego
wzajemnego kontaktu. |
|
|
Miejscem
wystawienia może być dowolna sala wykładowa - lub podobna - w odpowiedni sposób
wcześniej zaadoptowana przez twórców spektaklu, z wykorzystaniem niektórych jej
atrybutów np. tablica, biurko, stoliki czy też krzesła. Plan gry centralny,
choć przenikający także poza widzów, wśród nich, czy też ponad nimi.
Przedstawienie rozpoczyna się jak wykład z literatury, zapisaniem na tablicy
jego tematu. Następnie widzowie wspólnie z jednym z aktorów budują symboliczne
papierowe samoloty. Moment puszczenia ich w kierunku sceny jest sygnałem
przemiany sali wykładowej w teatr - technicznie wspomaganym przez zmianę
oświetlenia sali na światło reflektorów teatralnych. Giną w mroku
charakterystyczne, znane z codziennych doświadczeń, atrybuty sali wykładowej, a
wysuwają się na pierwszy plan elementy scenografii. W tym niecodziennym, nowym
dla widzów klimacie, odmienionej przestrzeni, rozpoczyna się wędrówka śladami
Małego Księcia. Działania aktorów przekładają złożoną symbolikę literacką na
zrozumiały język teatru. Odległy, obcy świat „Małego Księcia”, zostaje
przybliżony poprzez umiejscowienie go w realiach bliskich nam na co dzień, a
także za pomocą użytych kostiumów i scenografii, oczywiście przy zachowaniu
baśniowej poetyki utworu Antoine de Saint-Exupery.
Warto jeszcze
dodać, iż udział w spektaklu nie wymaga wcześniejszej lektury utworu. Wprost
przeciwnie, stanowi znakomitą zachętę do jej zgłębienia.