TEATR PROMYK

PRZEDSTAWIENIA


 

 

„Mały Książę”

„...Wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi

Choć niewielu z nich o tym pamięta...”    

    Antoine de Saint-Exupery „Mały Książę”

 

...Forma spektaklu wyrasta z rzeczywistości szkolnej - to lekcja o „Małym Księciu”,a właściwie lekcja o życiu, dojrzewaniu, dorosłości ...

 

fragment recenzji zamieszczonej w programie

 


Aktorzy Grzegorz Ociepka i Piotr Warszawski, proponują spektakl teatralny będący inscenizacją opowiadania Antoine de Saint-Exupery pt.” Mały Książę”.

Forma spektaklu, wspólnego w nim udziału wszystkich uczestników, zarówno widzów jak i aktorów sprawia, że dotyka istoty teatru, czyli więzi wytwarzającej się pomiędzy aktorem a widzem. W osiągnięciu tego celu pomaga również niezwykle kameralny charakter spektaklu, to znaczy rezygnacja z kurtyny, rampy scenicznej i całej reszty sztafażu teatralnego, na rzecz bardzo bliskiego wzajemnego kontaktu.

 

 

 

 

Miejscem wystawienia może być dowolna sala wykładowa - lub podobna - w odpowiedni sposób wcześniej zaadoptowana przez twórców spektaklu, z wykorzystaniem niektórych jej atrybutów np. tablica, biurko, stoliki czy też krzesła. Plan gry centralny, choć przenikający także poza widzów, wśród nich, czy też ponad nimi. Przedstawienie rozpoczyna się jak wykład z literatury, zapisaniem na tablicy jego tematu. Następnie widzowie wspólnie z jednym z aktorów budują symboliczne papierowe samoloty. Moment puszczenia ich w kierunku sceny jest sygnałem przemiany sali wykładowej w teatr - technicznie wspomaganym przez zmianę oświetlenia sali na światło reflektorów teatralnych. Giną w mroku charakterystyczne, znane z codziennych doświadczeń, atrybuty sali wykładowej, a wysuwają się na pierwszy plan elementy scenografii. W tym niecodziennym, nowym dla widzów klimacie, odmienionej przestrzeni, rozpoczyna się wędrówka śladami Małego Księcia. Działania aktorów przekładają złożoną symbolikę literacką na zrozumiały język teatru. Odległy, obcy świat „Małego Księcia”, zostaje przybliżony poprzez umiejscowienie go w realiach bliskich nam na co dzień, a także za pomocą użytych kostiumów i scenografii, oczywiście przy zachowaniu baśniowej poetyki utworu Antoine de Saint-Exupery.

Warto jeszcze dodać, iż udział w spektaklu nie wymaga wcześniejszej lektury utworu. Wprost przeciwnie, stanowi znakomitą zachętę do jej zgłębienia.